Valmennus-blogi liikkeelle!

Terve!

Aloittelen tässä jännittynein tunnelmin valmennus-blogini kirjoittamista. Täytyy heti alkuun myötää, etten ole koskaan kirjoitellut minkään valtakunnan blogeja. Idea tuntuu kyllä mielenkiintoiselta ja ryhdyn innolla toimeen, lukekaa nyt edes joku sitten tätä. No, tietysti tämän jälkeen koko S-ryhmä odottaa henkeä pidätellen seuraavaa kirjoitustani!

Tämän kevään aikana saatte lukea 25-vuotiaan miehenalun haaveista kohti esimiesasemaa ja kouluttautumisesta S-ryhmän omassa koulutuskeskuksessa Jollaksessa. Aloitin esimiesten perusvalmennuksen 14.9.2009 ja valmista pitäisi olla sitten toukokuun lopulla. Asustelen tällä hetkellä Turussa ja työskentelen Turun Osuuskaupan kahdessa eri toimipaikassa, Sale Kaskenkadulla ja S-market Wiklund-Herkussa. Koulutukseltani olen tuore kasvatustieteen maisteri ja myyjän ammatissa olen toiminut 14-vuotiaasta nassikasta asti. Aloitin S-urani pullo- ja kärrypoikana S-market Sarankulmassa Tampereella Pirkanmaan Osuuskaupassa. Pääsin töihin POK:n järjestämän Tienaa tonni (markoissa) -kesätyökampanjan kautta, jossa alaikäiset tulevaisuuden toivot saivat näyttää kyntensä. Huomasin pitäväni asiakaspalvelutyöstä ja painoin hommia POK:n palveluksessa S-market Sarankulmassa ja myöhemmin S-market Pirkkalassa vuoteen 2005 asti, jolloin vaihdoin Turun Osuuskauppaan päästessäni opiskelemaan Turkuun. Perheeseeni kuuluu avopuoliso Jenni, joka on myös TOK:ssa töissä. Harrastan lukemista, yliopistoaikana pääpaino oli tietysti kasvatustieteellisessä kirjallisuudessa, nyt Jollaksesta olemme saaneet esimiestyöhön ja talousasioihin liittyviä opuksia, mutta vapaa-aikalukemistossa mikään ei päihitä kunnon romaaneja, kuten Reijo Mäen dekkareita. Punttisalilla pyrin käymään 3-5 kertaa viikossa, loistava harrastus ja sovitettavissa yhteen epäsäännöllisten työaikojen kanssa. Treeni on kulkenut ihan mallikkaastikin viime aikoina. No niin, ajattelin näin ensimmäisen blogin kunniaksi vähän valottaa myös sitä, miten pääsin esimiesvalmennukseen Jollakseen.

Viime keväänä olin aloittanut gradun kirjoittamisen Turun yliopistolla ja vähitellen sitä alkoi miettiä, mitä oikein tekisi isona. Koska olin työskennellyt ihan nappulasta asti Osuuskaupassa ja pidän hirveästi kaupan työstä, ajattelin olisikohan S-ryhmällä tarjota mitään mielenkiintoisia mahdollisuuksia. Heitin saman kysymyksen kehityskeskustelussa esimiehelleni S-market Wiklund-Herkun market-päällikölle Mikko Rauhaselle. Mikko on toiminnan miehiä ja ehdotti, että hän voisi vinkata etenemistoiveistani eteenpäin johtoportaaseen ja kehotti lähettämään ansioluetteloa Turun Osuuskaupan market-toimialajohtajalle, Mika Marttilalle. Marttila ottikin yhteyttä ja kutsui haastatteluun. Kävin myös S-market ja Sale -ryhmäpäälliköiden, Mika Aaltosen ja Terhi Lautkankareen haastattelussa kertomassa itsestäni ja toiveistani. Henkilöstöjohtaja Marja Kyllönen tarkasteli vielä motivaatioitani mielenkiintoisen WOPI (Work Personality Inventory) -testin avulla ja keskustelimme testin tuloksista. Eräänä aamupäivänä sitten, kun olin aloittamassa työvuoroani S-market Wiklund-Herkun palvelutiskillä, ryhmäpäällikkö Terhi Lautkankare soitti ja kertoi, että pääsin seuraavaan esimiesten perusvalmennukseen, joka alkaisi syksyllä Jollaksessa!

Ensimmäinen Jollas-jakso jännitti. Etukäteistehtävinä piti tehdä oman yksikön esittely, muutama eJollas-moduuli ja pohtia omia tavoitteita valmennukselle sekä vastata lähtötasoarviointiin. Mikko auttoi tehtävissä ja kertoi vinkkejä ja sisäpiirin tietoa Jollaksesta, hän tulisi toimimaan kummihenkilönäni valmennuksen ajan. Turun Osuuskaupasta meitä opiskelijoita lähti valmennukseen peräti viisi kappaletta, minä, Jukka, Petri, Sari ja Minna. Yhteensä ryhmässämme on viisitoista valmennettavaa ympäri Suomen. Ensivaikutelma Jollaksesta oli positiivinen: hienot tilat meren rannalla, majoitus hotellitasoa ja buffet-pöytä, joka ei ole milloinkaan tyhjä! Sain Runosmäen Sale-päällikön, Peten, huonekaveriksi. Parasta ensimmäisessä valmennusjaksossa oli mahtava valmennusryhmä, omien yksiköiden esittelyt ja tutustumisillallinen. Ryhmässä keskustelu virisi heti ensimmäisestä ryhmätapaamisesta lähtien ja opetettavia asioita pystyi pohtimaan ja jalostamaan ryhmäläisten esimerkeillä käytännön myymälätyöskentelystä. Ehti siellä Jollaksessa ruokailuiden välissä jotain oppimaankin.

Oletko ajatellut, kuinka suuri merkitys sillä vihreällä S-Etukortilla onkaan? Se on merkki siitä, että asiakas itse asiassa omistaa osan Osuuskaupasta, on asiakasomistaja. S-ryhmän koko toiminnan tarkoitus on tuottaa palveluja ja etuja meille kaikille omistajille, jotka olemme samaan aikaan asiakkaita. Mielenkiintoista oli havaita, kuinka erilaisista ketjuista olevien valmennettavien erilaiset yksiköt pyrkivät kaikki kohti tätä samaa päämäärää, että oltaisiin asiakasomistajien ykkösvalinta. Miten tämä sitten tapahtuu? Kun yritykselle kehitetään kilpailustrategia, pitää se konkretisoida jonkinlaiseksi liikeideaksi. Liikeidea muutetaan sitten käytännön toiminnaksi konseptin, tietyn mallin avulla. Malli voi olla vaikkapa Sale-ketju, S-market-ketju tai Prisma-ketju. Konseptin toteuttaminen jokapäiväisessä toiminnassa on esimiehen vastuulla ja henkilöstö on se, joka loppupeleissä saa aikaan menestyvän Prisman, S-marketin, Salen tai Alepan. Ja, kun kerran asiakasomistaja on kuningas S-ryhmässä, tuloksellisen ja uudistuvan toiminnan arvojen taustalla ovat asiakaslähtöisyys ja vastuullisuus. Mun mielestä tämä on aika hyvä perusta toiminnalle, ainakin minä olen ylpeä, että saan edustaa tällaisia arvoja. Tähän liittyen mielenkiintoinen termi oli ansaintalogiikka. Vaikka kaikki erilaiset ketjut ja yksiköt pyrkivät tuottamaan etuja ja palveluita asiakasomistajille ja olemaan asiakasomistajien ykkösvalinta, pyrkivät ne siihen erilaisilla keinoilla. Ansaintalogiikassa on tästä kysymys. Prismaan tullaan tekemään edullisimpia ja määrällisesti suurempia ostoksia, vaikkapa kerran viikossa, ja lähdetään Volvon takakontti täynnä vihreitä pusseja laittamaan lapsille viikon pöperöt kenttäkeittiön kokoisessa padassa. Toisaalta sitten läheisessä Salessa voidaan piipahtaa monta kertaa saman päivän aikana hakemassa milloin mitäkin täydennysostosta tupakista vehnäjauhoihin. On tärkeä erottua tällaisten mielikuvien avulla, jokaisella Prismalla ja Salella on oma paikkansa asiakasomistajien ykkösvalintana. Laadukkaan esimiestyön avulla sitten toteutetaan tätä mielikuvaa myymälän arjessa, varmistetaan henkilökunnan osaaminen ja riittävät puitteet parhaaseen ja tulokselliseen asiakaspalveluun. Mistä nämä erilaiset ketjun on sitten keksitty? Koska olemme asiakasomistajia varten, on toiminnan tietenkin oltava asiakaslähtöistä. Asiakasomistaja saa juuri sen, mitä on tullut kyseistä myymälästä hakemaankin, laadukkaalla asiakaspalvelulla höystettynä, totta kai! Silloin tyytyväinen asiakasomistaja kertoo mukavia tarinoita kaupastamme ja suostuttelee kaverinsakin ostoksille.


Kiitos sinulle, joka jaksoit lukea tänne asti. Siinä oli hieman mietteitä valmennuksen alkutaipaleelta. Kerron jatkossa lisää esimiesten perusvalmennuksesta ja työstäni Sale Kaskenkadulla ja S-market Wiklund-Herkussa ja varsinkin siitä, miten koulutus on mahdollista yhdistää käytännön työhön myymälässä, ehkä vähän itsestäni ja vapaa-aikapuuhailuistani myös. Tämä voisi toimia motivaation nostatuksena niille, jotka painiskelevat työn ja oppimisen yhteensovittamisen kanssa ja niille, jotka ovat miettineet lähteä Jollakseen kouluttautumaan ja ennen kaikkea niille, jotka eivät ole vielä edes miettineet sellaista, nyt on sen aika! Pysy mukana!

- Olli Saarinen 

http://www.facebook.com/sharer.php?u=http://www.jollas.fi/valmennusblogi1.html&t=Ollin