PELIEN AVULLA parempaa asiakaspalvelua

Verkko mahdollistaa mielenkiintoiset ja mukaansatempaavat tavat oppia. Alepan pelillinen asiakaspalvelukoulutus ja SOK:n tarinallinen osuustoiminta ja omistajuus -verkkokoulutus ovat tästä hyviä esimerkkejä.

– Asiakkaat vaativat palvelun laadulta yhä enemmän, ja pääkaupunkiseudulla on varaa valita. Pyysimme Jollakselta apua oman asiakaspalvelumme kehitysohjelman tueksi. Jollas ehdotti pelillistä verkkokoulutusta, ja me innostuimme, Alepa-ketjun koulutusvastaava Kimmo Kärki taustoittaa.

Pelin maailmassa, tarinan lumoissa

Kyseessä on ennen muuta herättely- ja asennepeli, jossa testataan henkilön palveluasennetta ja valmiuksia erilaisissa arjen tilanteissa. Pelissä liikutaan Alepassa ja asioita katsellaan myyjän silmin.
Tilanteita on monenlaisia, helpompia ja kinkkisempiä. Myyjä kyselee pelissä muun muassa asiakkaan ikää, ottaa vastaan reklamaatioita ja auttaa asiakasta eri tavoin. Esillä ovat myös myymälän turvallisuuteen ja siisteyteen liittyvät asiat.

– Alepoissa on töissä yli tuhat henkilöä, joista parisataa vaihtuu vuosittain. Verkkokoulutus on kustannustehokasta, ja pelimuotoinen koulutus varmasti hauskaa ja tuttua nuorille työntekijöille, Kimmo toteaa.

Peli esitellään koko henkilökunnalle syyskuussa ison valmennustapahtuman yhteydessä.
– Uskon, että pelillinen verkkokoulutuksemme on helposti monistettavissa muihin ketjuihin ja myös muihin osuuskauppoihin.

Oletko jo omistaja?

Aiempina vuosina yhteistä ymmärrystä S-ryhmän yritysmuodosta ja asiakasomistajuudesta levitettiin massiivisten Sinulle Asiakas -valmennusten avulla. Sama tehdään nyt nykyaikaisesti verkossa.

– Halusimme luoda interaktiivisen ja tarinallisen koulutuksen, joka toteutettaisiin laajasti koko kaupparyhmässä, toimialarajat ylittäen, asiakkuusjohtaja Marjaana Saarikoski kertoo.

Tämäkin verkkokoulutus on suunniteltu yhteistyössä Jollaksen kanssa. Toiveita ja näkemyksiä kysyttiin myös liiketoimintaketjuista. Koulutus on sukua Omistajan käyntikortti -mainosvideolle, jossa vieraillaan omistajan tiluksilla eri toimipaikoissa. Oppilas on pelissä henkilökunnan roolissa ja pääsee palvelutilanteisiin eri toimialoilla.

– Tavoitteena on herättää työntekijöissä rohkeus kertoa osuustoiminnasta ja omistajuudesta sekä tietysti antaa valmiuksia vastata kysymyksiin vaikkapa omistajaksi liittymisestä sekä eduista ja hyödyistä, Marjaana toteaa.

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä: henrik.ikonen@sok.fi tai p. 010 768 2962

Ota yhteyttä

Ota yhteyttä