PANKKIPALVELUIDEN MYYNTI kasvuun

“Palkkasuositteluja upeat 29 kappaletta! Korttihakemuksia 17, joista lähes puolet luotollisia. Mahtavia lukemia, ja tämä kaikki viikon hiljaisimpana kauppapäivänä, tiistaina.”

S-Pankin myyntipäällikkö Antti Eronen näpyttelee innostuneen sähköpostiviestin, jossa vastaanottajina ovat Peeässän asiakaspalvelupäällikkö Kirsi Haimakainen, koulutuspäällikkö Hannele Forsman ja johtaja Jarno Pulkkinen S-Pankista, Sales Energyn valmentaja, seniorikonsultti Tuuli Harju sekä Jollaksen valmentaja, asiakkuuspäällikkö Sari Tuura.
Edellisenä päivänä Kuopion Prismassa pankkityötä tekevät myyjät ovat osallistuneet S-Pankin Myynti kasvuun -valmennukseen. Päivän aikana heitä on motivoitu tavoitteelliseen myyntityöhön ja yhdessä valmentajan kanssa harjoiteltu käytännön myyntitaitoja aidoissa asiakaskohtaamisissa. Tuloksia on alkanut näkyä saman tien.
– Suurin oivallus varmasti kaikille oli, että S-Pankin tavoitteet ovat ihan oikeita tavoitteita, meidän työtehtäviämme. Harjoittelu lisäsi rohkeutta myyntiin, kun huomasimme, etteivät nämä niin vaikeita asioita olekaan, Kirsi sanoo tyytyväisenä.

Lisää aktiivisia asiakkaita

Hannele Forsman kertoo, että Myynti kasvuun -valmennusta lähdettiin suunnittelemaan osuuskaupoista tulleiden toiveiden perusteella. Rakentamaan lähdettiin valmennuskokonaisuutta, jossa sekä harjoitellaan käytännön myyntitaitoja että annetaan eväitä esimiehille myynnin johtamiseen. Oma valmennussisältö suunniteltiin niin pankkityötä käytännössä tekeville myyjille kuin sitä ohjaaville esimiehille.

Entistä tavoitteellisempaa myyntityötä. Rohkeutta ja varmuutta asiakaskohtaamisiin.

S-Pankilla oli kesäkuun lopussa 2,9 miljoonaa asiakasta, ja heillä oli käytössään yli 1,8 miljoonaa S-Pankin kansainvälistä maksukorttia. Isoja lukuja, mutta…
– Läheskään kaikki asiakkaat eivät vielä tiedä, mitä hyötyjä S-Pankki tarjoaa. Tavoittelemme lisää aktiivisia asiakkaita, jotka käyttävät meitä ykköspankkinaan, Hannele toteaa.

S-Pankki ja Jollas lähtivät yhteistyössä suunnittelemaan valmennusta. Kolmanneksi osapuoleksi ja valmennuksia käytännössä toteuttamaan löytyi Jollaksen osaamisen kehittämisen verkostosta sopiva kumppani, Sales Energy, josta lähivalmennuksia lähtivät innolla ja ammattitaidolla vetämään seniorikonsultit Tuuli Harju ja Jan Kajander.

Ei vain miksi, vaan myös miten

Lähivalmennuksissa pohdittiin Tuuli Harjun johdolla , miten myyjä saa S-Pankin hyötylaskurin avulla helposti kartoitettua asiakkaan tilanteen ja pystyy näin helpottamaan omaa myyntityötään.
– Hyötylaskuri on ainutlaatuinen ja upea myynnin apuväline. Sen avulla voi konkreettisesti ja helposti näyttää, kuinka paljon hyötyä S-Pankin asiakkuudesta euromääräisesti on. Toimipaikkojen välillä on kuitenkin vielä paljon eroja siinä, kuinka aktiivisesti S-Pankin palveluita tarjotaan. Myös hyötylaskurin käytön aktiivisuus vaihtelee osuuskaupoittain ja henkilöittäin, Tuuli kertoo.

Tuulin lähivalmennuksissa ei tyydytä ainoastaan puhumaan siitä, mitä pitää tehdä, vaan harjoitellaan käytännössä, miten homma tehdään. Suurin osa kahden ja puolen tunnin valmennusajasta harjoitellaan käytävällä ja tiskillä oikeiden asiakkaiden kanssa.
– Ensin etsitään omaan suuhun sopivia sanoja ja sitten rupatellaan asiakkaiden kanssa. Moni asiakas on ollut tosi iloinen, kun häntä lähestytään ja yllättynyt kuullessaan, kuinka paljon enemmän hän voisi S-Pankin asiakkaana hyötyä, Tuuli kertoo.

– Valmentaja seurasi mukanamme tiskillä ja Prisman käytävällä, ja saimme häneltä välittömästi palautetta siitä, kuinka olimme kohtaamisissa omistajien kanssa onnistuneet. Koko valmennus oli erittäin laadukas aina saamaamme materiaalia myöten, palvelupäällikkö Marjo Ylikoski Osuuskauppa Arinasta kertoo.

Hän uskoo, että moni sai valmennuksesta uutta itsevarmuutta asiakaskohtaamisiin ja löysi uusia tapoja S-Pankin hyödyistä kertomiseen. Tunkit eli hyötylaskurit ovat nyt ahkerassa käytössä ja myynnit on saatu nousemaan tasaisesti.
– Kesäkuussa kaikki meidän palveluneuvojamme pääsivät "tienaa tonni" -tavoitteeseen. Tämä on kyllä minusta aivan huippua!

Mitä seuraavaksi?

Vuonna 2017 jatkamme aloitetulla tiellä syventämällä myyntiosaamista entisestään. Lyhyillä valmennuksilla vahvistetaan osaamista ja varmistetaan myynnin kehityksen jatkumo. Myynnin kehittämisohjelmat jatkavat uusien valmennuspäivien rinnalla. Molempia tarvitaan matkalla asiakkaiden ykköspankiksi. Lisätietoa valmennuksista asiakkuuspäällikkö Sari Tuuralta; p. 045 2756692.

S-Pankin tuotteiden myyntiä tukevat valmennukset ovat saaneet hyvän vastaanoton ja mikä parasta, niiden vaikuttavuus näkyy jo numeroissa.

Ota yhteyttä

Ota yhteyttä