KESKIOSTOS KASVOI myyntikulttuurin uudistuttua

”Taantuma on koetellut mara-toimialaa kovin kourin jo useamman vuoden ajan. Kuluttajien ja yritysten ostovoima on heikentynyt ja samanaikaisesti toiminnan kustannukset kohonneet. Osuuskauppa KPO:ssa emme jääneet tuleen makaamaan, vaan päätimme ryhtyä torjuntataisteluun aseenamme aktiivinen myyntikulttuuri. Välittömänä tavoitteenamme on ollut keskiostoksen kasvattaminen”, toimialajohtaja Riku Asukas kertoo.

Pienistä puroista syntyy suuri virta. Aina voi laskea, paljonko kassaan kertyy enemmän rahaa, kun jokaiselle asiakkaalle myy annokseen extradipin, tavallisen veden sijaan vissyä tai 0,4 litran tuopin sijaan 0,6 litran El Granden.

”Emme hakeneet valmennuksesta hetken hurmosta, vaan lähdimme rakentamaan uudenlaista tavoitteellista myyntikulttuuria.”

Opimme myymään enemmän

”Alusta lähtien puhuimme yhteistyökumppanimme Jollaksen kanssa 2–3 vuoden valmennuskokonaisuudesta. Emme lähteneet tavoittelemaan viiden viikon hurmosta, vaan synnyttämään tavoitteellista palveluajattelua, joka edellyttää jokaiselta itsensä likoon laittamista. Ensimmäisessä aallossa valmennettiin koko ravintolahenkilökunta, jonka jälkeen mukaan tulivat hotellien vastaanotot, kerroshoito ja myyntipalvelut.”

Tuloksiin Asukas on tyytyväinen.

”Valmennus oli osallistava ja tulokset konkreettisesti mitattavia, joten voin lämpimästi suositella sitä muillekin. Saavutimme torjuntavoiton: vuonna 2014 pystyimme säilyttämään keskiostosta kasvattamalla kokonaismyyntimme edellisvuoden tasolla laskeneista asiakasmääristä huolimatta. Investointi valmennukseen maksoi näin itsensä takaisin monin verroin. Matkamme jatkuu ja syvenee edelleen tänä vuonna. Kulttuuria ei luoda hetkessä.”

Ota yhteyttä

Ota yhteyttä