ALOITTEELLISUUDELLA MYYNTI kasvuun

Peukutettava palvelu on ollut valtava palvelukulttuurin muutos, joka on koskenut jokaista ABC-ketjun työntekijää. Jatkossa on varmistettava, että aloitteellinen myynti on vahva osa arjen toimintaa kaikissa yksiköissä. Tässä auttavat räätälöidyt valmennukset.

– Aikaisemmin läpäisykyky ja sitä myötä nopeus oli tärkeää asiakaspalvelussa. Koska kilpailu on kiristynyt, nämä sinänsä edelleen tärkeät asiat eivät enää riitä. Peukutettavasta palvelusta päätettiin rakentaa ABC:lle todellinen kilpailuetu, valmentaja Netta Hasunen Jollaksesta kertoo.

ABC-lähettiläsvalmennuksessa valmennetaan osuuskauppaan hyvän asiakaspalvelun ja aloitteellisen myynnin lähettiläitä suoraan omasta henkilökunnasta. Lähettiläät kiertävät osuuskauppansa ABC-toimipaikoissa ja toimivat lähivalmentajina. He auttavat henkilökuntaa ja myynnin johtajaa onnistumaan tarjoamalla käytännön vinkkejä myyntityöhön sekä ohjaamalla asenteita myynnistä innostuneeseen suuntaan.

– Tarvitsimme lähettiläät, jotka varmistaisivat aloitteellisen myynnin jatkuvuuden yksiköissä. Valmennuksesta lähdimme hakemaan tähän pelivälineitä ja toimintamalleja, kertoo ryhmäpäällikkö Hanni Isotalo Osuuskauppa PeeÄssästä.

Lähettiläsvalmennuksen jälkeen lähettiläät kiersivät yksiköissä varmistamassa, että tavoitteet, tuotteistukset, esillepanot ja seuranta olivat kunnossa. He antoivat myös henkilökohtaista tukea ja ohjausta, jossa keskityttiin myynnin oivalluttamiseen.

"Jokainen meistä määrittää itselleen tavoitteen töihin tullessaan ja se muhii alitajunnassa toimintaa ohjaten."

– Kaikki palveluvastaavat ja päälliköt tietävät nyt, mitä pitää päivittäin tehdä aloitteellisen myynnin eteen. Lisäämme jatkossa vielä yksiköiden välistä sparrausta, Hanni kiittelee valmennuksen vaikuttavuutta.

Valmennusta aidoissa asiakaskohtaamisissa

– Aktiivinen myynti ja lisämyynti saatettiin meillä kokea tyrkyttämiseksi. Nyt ymmärrämme, että se on osa normaalia myyntityötä ja tarkoittaa asiakkaalle hyvää palvelua, ABC Pitkäjärven marketvastaava Niina Pöntinen toteaa.

Osuuskauppa Suur-Savossa aloitteelliseen myyntiin on paneuduttu lähipäivävalmennuksissa. Niissä koko työryhmä valmennetaan omalla toimipaikalla käytännönläheisesti aidoissa asiakaskohtaamisissa. Tavoitteena on varmistaa, että Peukutettava asiakaskokemus aidosti toteutuu toimipaikassa konkreettisina tekemisinä ja toimina.

ABC Pitkäjärvellä henkilökunta jaettiin aamu- ja iltapäiväryhmiin. Valmennukseen osallistui sekä marketin että ravintolan henkilökuntaa, yhteensä lähes 20 henkilöä.

– Jollas oli tehnyt pohjatyöt hyvin: Valmennus osui tarpeisiimme. Se toteutettiin käytännönläheisesti arjessa, ja siinä oli hyvin henkilökohtainen ote. Valmentajat toimivat oivalluttaen ja opastaen sekä sopivasti haastaen. Päivä auttoi kaikkia ymmärtämään, että myynnissä ei tosiaankaan ole kyse tyrkyttämisestä, liikennemyymäläpäällikkö Minna Rasa vahvistaa.

Myynti lähti kasvuun

Aloitteellinen myynti on saanut kunnon lähtölaukauksen.
– Päivä herätti henkilökunnan ja nyt puhumme ns. samasta asiasta. Esimiehet saivat tukea omalle työlleen, jossa tänä päivänä korostuvat johtamis- ja vuorovaikutustaidot sekä valmentava ote osana myynnin ja palvelun johtamista.

Minna kertoo, että aloitteellinen myynti on nykyisin osa liikennemyymälän arkea.
– Jokainen meistä määrittää itselleen tavoitteen töihin tullessaan ja se muhii alitajunnassa toimintaa ohjaten.

Onnistumiset näkyvät myös numeroina, sillä myynti on lähtenyt kasvuun. Asiakkaatkin ovat huomanneet, että jotain uutta on ilmassa. 

Kiinnostuitko? Ota yhteyttä: valmentaja Netta Hasunen, netta.hasunen@sok.fi

Ota yhteyttä

Ota yhteyttä