TÄSMÄVALMENNUSTA esimiehille

S-ryhmässä on siirrytty yleisistä "massojen" valmennuksista yhä enemmän täsmällisesti räätälöityyn, tarvekohtaiseen osaamisen kehittämiseen. Esimiesten täsmävalmennuksissa lähdetään liikkeelle osuuskaupan strategiaan liittyvistä osaamistarpeista - niihin peilataan kunkin esimiehen henkilökohtaiset oppimistarpeet.

Esimiehet ovat erilaisia. Yhdellä on mittava S-ryhmäosaaminen, toinen on tuoreempi talossa. Jossain toimipaikassa henkilökunnan vaihtuvuutta ei juuri ole, kun toisen työpaikka on tuulisempi. Yksi on vastikään istunut koulun penkillä, toisen opiskeluvuosista on kulunut vuosikymmeniä. Ja sitten on vielä koko persoonien kirjo - joku on supliikki papupata, toinen puolestaan empaattinen kuuntelija.

Siksi ei voi olla yhtä ainoaa kaikille esimiehille täydellisesti sopivaa valmennusta. Parhaimmassakin massavalmennuksessa on aina jotain "ylimääräistä", ja vastaavasti kaikki opiskelijoiden yksilölliset tarpeet eivät täyty. Tämän vuoksi nyt on kehitetty esimiesten täsmävalmennusten malli.

- Tämä malli on ollut selkeästi asiakkaan tarpeiden mukainen, ja sen myötä "kaikille kaikkea" -maailmasta on siirrytty yksilöllisesti räätälöitävään ja henkilökohtaiseen valmennuspolkuun, Sari Tuura ja Minna Lindroos Jollas Instituutista kertovat.

Valmennuspanostusten sijoittaminen juuri esimiehiin kannattaa monelta kantilta katsottuna - lähiesimiehen osaamisella ja jaksamisella on iso merkitys toimipaikan arjessa.

- Johda ihmistä, johdat tekemistä, johdat tulosta, Sari Tuura summaa.

Tukea esimiehen arkeen

Ensimmäisinä osuuskauppoina esimiesten täsmävalmennukset ovat ottaneet käyttöön mm. Keskimaa, Satakunta, Pirkanmaa sekä KSO. Muutamassa, kuten juuri KSO:ssa, käydään tällä hetkellä jo toista koko esimieskunnan kattavaa valmennuskierrosta.

- Arvoihimme kuuluu uudistuminen ja kehittyminen, ja se näkyy tietysti myös henkilökunnan valmentamisessa. Yleiskoulutuksesta on ollut hyvin tarkoituksenmukaista siirtyä tällaiseen tarvelähtöiseen täsmävalmennukseen, KSO:n kaupallinen johtaja Ari Hyytiä toteaa.

Osuuskauppakohtaiset valmennuksen keihäänkärjet kartoitetaan aina strategian pohjalta; näin rakentuu kussakin osuuskaupassa tarjolle asetettava valmennustarjotin. Toisilta saatuja parhaita käytäntöjä tietysti kerätään, jaetaan ja jalostetaan koko ajan.

- Meillä käydään jo toista valmennuskierrosta, joten KSO:n sata esimiestä on saanut näistä valmennuksista jo oikein hyvää henkilökohtaista oppia. Uusilla valmennuskierroksilla valmennustarjotinta täsmäytetään aina vuosittaisen tarpeen mukaan niin, että se parhaalla mahdollisella tavalla lähtee strategiasta ja toisaalta myös auttaa henkilökuntaamme toimipaikan arjessa, Ari Hyytiä kuvailee.

Aidot osaamistarpeet haaviin

Käytännössä yksittäisen esimiehen valmennuspolku alkaa osaamiskeskustelulla, joka voi olla joko osa kehityskeskustelua tai erillinen keskustelu oman esimiehen kanssa. Tämän pohjalta pohditaan juuri tämän henkilön vahvuuksia ja osaamistarpeita.

- Aina ihminen itse ei pysty näkemään, millainen lisäosaaminen häntä voisi hyödyttää. Usein itse päätyy valitsemaan aiheita, joista on jo entuudestaan kiinnostunut ja jossa ei välttämättä uutta osaamista edes tarvitse, Sari Tuura kuvailee.

Esimerkiksi esiintymisestä pitävä henkilö saattaisi itse valita itselleen lisää esiintymiskoulutusta - kun taas esiintymistä karttava henkilö ei välttämättä ollenkaan välitsisi yleisön eteen astumista vaativaa valmennusta, vaikka oikeasti juuri siitä hän hyötyisi. Toisaalta jotkut innokkaimmat persoonat saattaisivat valita itselleen paljon kaikkea - kun taas toiset eivät ottaisi juuri mitään, vaikka olisivat eniten valmennuksen tarpeessa.

- Osaamiskeskusteluiden myötä pääsemme kiinni ihmisten henkilökohtaisiin osaamisiin ja oikeisiin kehityskohteisiin - ja tätä kautta voidaan etsiä tälle henkilölle 1-4 juuri hänen osaamistarpeisiinsa osuvaa valmennusta, Sari Tuura kertoo.

Palautteet täsmävalmennuksista ovat olleet erinomaisia.

- Esimerkiksi KSO:n kehityskeskusteluvalmennus sai kokonaisarvosanaksi puhtaan viitosen. Tämä kertoo, että olemme löytämässä valmennuksiin juuri sellaisia sisältöjä,jotka aidosti auttavat esimiestä hänen työssään, Minna Lindroos iloitsee.  





Kommentoi


Ota yhteyttä

Ota yhteyttä