PARHAAT ratkaisut osaamisen kehittämiseen

Teksti: Kimmo ja Pälvi Salo, Jollas News 1/2014

S-ryhmä on haluttu yhteistyökumppani. Kun valmennusyhteistyöhön etsittiin partnereita, päästiin valitsemaan Suomen parhaista ehdokkaista. Tiukan seulan läpäisi kymmenen valmennustaloa.

Valmennusmaailma on muutoksen kynnyksellä. Vielä 90-luvun lopulla monet suurista aikuiskouluttajista pyrkivät olemaan valmennuspalvelujen tavarataloja, joista löytyisi tuotteita kaikille ja jokaiseen tarpeeseen. 2000-luvulla monen valmennustalon ohjenuoraksi tuli fokusoituminen ja keskittyminen ydinosaamiseen. Tänä päivänä uskotaan yhteistyöhön ja kumppanuuksiin. Näin voidaan samanaikaisesti sekä tarjota laaja valmennuspaletti että keskittyä itse yrityksen oman toiminnan kannalta tärkeimpään osaamiseen. Osaamisen kehittäminen on tullut osaksi kaikkien fiksujen yritysten strategiaa, koska nähdään, että sillä voidaan saavuttaa huomattavia kilpailuetuja. Myös siinä, kuinka osaamista kehitetään, on ollut erilaisia evoluutiovaiheita. Kouluttamisesta siirryttiin ensin valmentamiseen. Tänä päivänä yhä useampi valmennustalo haluaa olla asiakkaidensa liiketoiminnan kehittämisen kumppani. Tämä on myös Jollaksen tavoite. 

Osaamistarpeet monipuolistuneet 
Jollas on hiljattain saattanut loppuun suurimman Suomessa koskaan toteutetun valmennustalojen kilpailutuksen, jonka perusteella se on valinnut itselleen kymmenen yhteistyökumppania. Asian taustalta löytyy edellä kuvatun ajattelutavan muutoksen lisäksi SOK:n tehostamisselvitys.

- Jollaksen tuli tutkia, kuinka koulutus- ja valmennuspalvelut olisi mahdollista tarjota laadukkaimmin ja tehokkaimmin koko S-ryhmän tarpeisiin. Samalla Jollas teki tarkan ja rehellisen arvion omasta osaamisestaan ja tarjoomastaan, projektissa mukana ollut ryhmäpäällikkö Jussi Laakoli Jollaksesta kertoo.

- Osaamistarpeet ovat tänään moninaisemmat kuin koskaan, eikä Jollas millään voi, eikä sen ole järkevääkään yrittää hallita niitä kaikkia. Aukkoja paikkaamaan ja erityisosaamista tuomaan tarvitaan yhteistyökumppaneita.

Laatua määrän sijaan
Tavoite osuuskauppojen näkökulmasta oli selvä. 

- Meidän tuli etsiä parhaita mahdollisia yhteistyökumppaneita niin hinta laatusuhteeltaan, metodeiltaan kuin yhteensopivuudeltaan s-ryhmäläiseen arvomaailmaan ja Jollaksen oppimisfilosofiaan, Laakoli selvittää. Kun Jollas tutki, kuinka monen koulutusten tarjoajan kanssa alueosuuskaupat tekevät yhteistyötä Jollaksen lisäksi, leuka loksahti hämmästyksestä. Kumppaneita oli yli 900. Selvää oli, että kun ryhmätasolla puhutaan aidosta osaamisen kehittämisestä ja osuuskaupoissa todellisesta osaamisen johtamisesta, määrän tulee olla pienempi ja valintakriteereiden nykyistä tiukemmat. Yhteistyökumppaneiden valintaa varten perustettiin työryhmä, jota veti myyntijohtaja Päivi Murtopuro. Jollaksen lisäksi työryhmässä oli edustajat osuuskaupoista, SOK:n henkilöstötoiminnoista ja S-ryhmän epäsuorista hankinnoista. Kaikki loppusuoralle selvinneet ehdokkaat haastateltiin huolella. Tiukasta seulasta selvisi lopulta kymmenen yritystä, joiden kanssa laadittiin puitesopimukset. 

Valmennuskumppanit: 
- Aalto EE
- Balentor
- Deep Lead
- MIF
- Novetos
- Rastor
- Sales Energy
- Talent Vectia
- Trainers' House
- VIA Group 

Kaikissa projektia koskevissa asioissa yhteyshenkilönä toimii koulutuspäällikkö Jari Ahtiainen, jari.ahtiainen@sok.fi.




Kommentoi


Ota yhteyttä

Ota yhteyttä