OPINTOMATKAT ovat ikkuna maailmaan

Hyvin suunniteltu ja toteutettu opintomatka antaa paljon ja inspiroi kehittämiseen. Parhaimmillaan opintomatkan sisältö tukee osuuskaupan strategiaa - Eepeen esimiehet tutkailivat Milanoa erityisesti asiakaskohtaamisen johtamisen näkökulmasta.

Nora Nevala, marketpäällikkö S-market Kauhajoki (vas.) ja Marika Lintula, marketpäällikkö S-market Jurva (oik.), sekä esimerkkejä Milanon esillepanoistaEepeen esimiesten viimekeväinen opintomatka Milanoon oli osallistujille monin tavoin unohtumaton - päällimmäiseksi jäi mieleen varmasti ainakin herkullinen italialainen ruoka ja kiinnostavat tutustumiskohteet.

- Harvinaista herkkua oli myös se, että olimme kerrankin koolla yhdessä, yli toimialarajojen. Kokemuksia ja ajatuksia kaikesta näkemästämme vaihdettiin ketjusta toiseen, ja se oli ehkäpä tämän matkan suurin rikkaus, ensimmäistä kertaa opintomatkalla ollut S-market Jurvan marketpäällikkö Marika Lintula kuvailee.

Parhaimmillaan opintomatkat toimivat monella tasolla. Ne ovat ikään kuin s-ryhmäläisen "ikkuna ulkopuoliseen maailmaan": tutustutaan, miten asiat S-ryhmän ja Suomen ulkopuolella tehdään. Monesti arjessa on liian vähän mahdollisuuksia pysähtyä miettimään, että "miksi tehdään näin"; opintomatka tarjoaa mahdollisuuden arkityöstä irtautumiselle ja hyvän pohjan uusien ajatusten heräämiselle. Lisäksi opintomatkalla rakentuu hyvää yhteishenkeä.

Eepeen esimiesten Milanon-matkan taustalta löytyy vahvasti myös osuuskaupan strategia. Matkan tavoite oli havainnoida eri toimialojen myymälöitä erityisesti asiakaskokemuksen johtamisen näkökulmasta.

- Opintomatka osui ja upposi hienosti teemaltaan ja ajankohdallisesti johtamislupausten käsittelyn ja jalkautuksen perustaksi. ”Parasta palvelualan johtamista” on yksi neljästä henkilöstötyön muutosohjelmista, jotka tähtäävät onnistuneisiin asiakaskohtaamisiin. Johtamislupauksilla ”uskallan, arvostan, toteutan” on selkeä strateginen yhteys, Eepeen henkilöstöjohtaja Tommi Suvisalmi taustoittaa.

- Pienryhmien matkaraporteista näkyy, että opintomatkalaiset saivat paljon konkreettisia havaintoja omille toimialoilleen - ja onnistuneissa asiakaskohtaamisissa pätevät samat lait toimialasta toiseen, hän jatkaa.

"Pienryhmien matkaraporteista näkyy, että opintomatkalaiset saivat paljon konkreettisia havaintoja omille toimialoilleen - ja onnistuneissa asiakaskohtaamisissa pätevät samat lait toimialasta toiseen."

Koettu jää elämään arkeen

Tarkasti tavoitteiden mukaan suunniteltu sisältö on onnistuneen opintomatkan ydin. Jollas Instituutti käyttää esimerkiksi paikallisia luotettavia yhteistyökumppaneita, joiden avulla kustakin kohdemaasta löydetään ajankohtaisimmat kaupan alan ilmiöt ja mielenkiintoisimmat myymäläkohteet. Tutustumiskohteita ja muuta ohjelmaa oli Eepeen opintomatkallakin aamusta iltaan.

- Tutustumiskäynnit olivat todella antoisia. Kävimme esimerkiksi valtavan suuressa ostoskeskuksessa, jossa upeat esillepanot houkuttelivat jo katseella syömään ja nauttimaan. Esimerkiksi jauhelihat oli muotoiltu sydämiksi, ja hevi-tiskit olivat todella näyttäviä, vaikka niiden pohjarakenne saattoi olla hyvinkin yksinkertainen. Tutustumiskäyntien sisällöt oli suunniteltu niin, että jokainen sai niistä jotain itselleen irti, omasta ketjusta riippumatta, Marika kertoo.

Matkalla koettu jää elämään myös arkeen. Ensin kaikkea nähtyä sai pohdiskella jälkikäteen matkaraportissa, ja sen jälkeen kokemuksia ja ideoita on jaettu myös omien työkavereiden kanssa.

- Esimerkiksi väreistä, esillepanojen runsaudesta ja erilaisista maistatuksista olemme keskustelleet täällä omassa toimipaikassamme. Olisi upea rakentaa omaakin myymäläämme niin, että tavalliseenkin ostosreissuun saataisiin asiakkaalle lisää elämyksellisyyttä, Marika suunnittelee.

Teksti Krista Ahola
Kuvat Marika Lintula




Kommentoi


Ota yhteyttä

Ota yhteyttä