MITEN market-kauppa kilpailee?

S-ryhmä on halpuuttanut jo 2,5 vuotta, mutta miten olla samanaikaisesti paras myös laadussa, valikoimassa ja palvelussa? Tähän ei moni alalla pysty, mutta mahdotonta se ei ole - kehityshankkeet ovat jo täysillä käynnissä.

Koko Suomi tuntee varmasti halpuutuksen. Edullinen hinta näkyy selvästi asiakkaille, mutta se ei tietysti ole ainoa asia, jolla S-ryhmän market-kauppa kilpailee. 

"Halpuutuksen lisäksi käynnistämme jättiurakan myymälöidemme palvelun, valikoiman ja laadun parantamiseksi", Taavi Heikkilä twiittasi tammikuussa.

Tämä lausahdus kertoo enemmän kuin äkkiseltään voisi kuvitella; itse asiassa se tiivistää koko market-kaupan kilpailustrategian. Tuotelaatu ja saatavuus, siisti myymälä, toimiva ja ystävällinen palvelu, hyvät valikoimat ja hinta - näitä asiakkaat market-kaupassa arvostavat.

- Viime kevään ja kesän aikana tutkimme ja mallinsimme, mistä laatu asiakkaalle syntyy: lähtien strategiasta ja päätyen myymälän kriittisimpiin tehtäviin, jotka toistuvat päivittäin tai viikoittain. Työskentelimme itse myymälöissä ja etsimme sieltä parhaita käytäntöjä yhdessä myymälän henkilökunnan kanssa mm. saldon hallintaan, hyllyttämiseen ja päivittäiseen johtamiseen, marketketjuohjauksen ryhmäpäällikkö Karlos Kotkas kertoo.

- Myymälässä työskenteleminen ja myymälähenkilökunnan kanssa yhdessä tekeminen oli todella tärkeää ja hyödyllistä - oli myös ilo havaita, että myymälät hakevat itse aktiivisesti tapoja parantaa päivittäistä työtä. Lisäksi monia käytäntöjä on jo pystytty jakamaan myymälöiden välillä. Tähän kehityshankkeeseen kuuluu olennisesti ajatus jatkuvasta parantamisesta ja parhaiden käytöntöjen tehokkaasta jakamisesta myymälöiden kesken.

Opitaan matkalla

Laadun johtamisen hankkeen pilotit on nyt käynnistetty S-market-ketjusta. Marraskuusta alkaen mallia testataan 20-30 S-marketissa ympäri Suomen: tutkitaan, voiko löydettyjä käytäntöjä soveltaa kaikkialle, ja mitä niiden toteuttamisen seurauksena tapahtuu. Hankkeen mittavuuden huomioon ottaen täyteen toteutusvauhtiin on päästy hyvin nopeasti.

- Jatkuvan parantamisen mallin mukaisesti emme määrittele ensin täydellistä valmista mallia, joka sitten suoraviivaisesti jalkautetaan toimipaikkoihin. Sen sijaan jo itse se jalkauttaminen on samalla parhaiden käytöntöjen kehittämistä ja jatkuvaa hiomista. Tiedämme oppivamme koko ajan myös matkalla, Karlos Kotkas kuvailee.

Loppuvuonna 2018 malli on tarkoitus laajentaa S-market-ketjusta ensin Prismoihin ja se jälkeen pienempiin Sale- ja Alepa-myymälöihin.

- Kun toimintamallia on tähän tapaan ensin harjoiteltu, tätä jalkautustapaa voidaan meillä S-ryhmässä käyttää myös muissa tulevaisuuden hankkeissa, Jollas Instituutin valmentaja ja projektipäällikkö Juha-Pekka Mäkelä valottaa.

Hankkeen pilotointivaiheessa S-ryhmää tukee Trainer's House, joka on Jollas Instituutin valmennuskumppani ja Suomen johtava muutoksen läpiviennin toteuttaja.

- Jollas Instituutin rooli puolestaan on vahvasti meidän toimipaikkojemme arjen tuntijana, kun ollaan käytäntöjen toteutuksen ja levittämisen vaiheessa, Juha-Pekka ja Karlos kertovat.

Kehittämisen hankkeet kytkeytyvät yhteen

Laatu pitää sisällään paljon muutakin kuin tuotteiden laadun. Mitä laajemmin katsoo, sitä enemmän laatua näkee: laatua on myös se, että asiakas löytää myymälästä haluamansa tuotteen ja että henkilökunta on työpaikalla ja oikeissa työtehtävissä tarpeen mukaisesti juuri silloin, kun sitä tarvitaan - ja antaa asiakkaalle ystävällisen hymyn.

Myymälän kannalta kaikki S-strategian kehityshankkeet kytkeytyvät tiiviisti yhteen: laatujohtaminen, tarjooman kehittäminen sekä tuntikäytön ohjaus.

- Laatu on sitä, että täytämme ja parhaimmillaan ylitämme asiakasomistajiemme odotukset jokaisessa asiointihetkessä, Karlos summaa.

Teksti Krista Ahola
Kuvat Lari Lappalainen ja Karlos Kotkas




Kommentoi


Ota yhteyttä

Ota yhteyttä